/ לתפריט הראשי / / דף -6 / / דף -5 / / דף -4 / / דף -3 / / דף -2 / / דף -1 /




. ת ופעת החלומות. אחת התופעות המעסיקות את אנשי המדע המודרני לא פחות מאנשי הזמן העתיק
מהו החלום וכיצד הוא נוצר? האם טמון בו מסר כל שהוא?? האם יש לייחס לו חשיבות? וכו', כאשר פער גדול
קיים בין גישת המדע המודרני, לבין השינוי ההדרגתי שחל בהבנת אנשי המחקר מאז הזמן העתיק ועד הדורות
. האחרונים, בדבר מהות ומשמעות החלום

בעוד שבעבר נטה הציבור הרציונלי להתייחס אל תופעת החלומות בביטול מוחלט ולהסבירה כתופעה
דמיונית-מיסטית שאין לה כל חשיבות, הנה בא חוקר הנפש הנודע, ד"ר זיגמונד פרויד וקבע שיש להתיחס אל
החלום כאל מפתח לגילוי תסביכים מודחקים בנפש האדם. פרויד טען כי בשעה שהאדם ער עומדת תודעתו
על המשמר ואינה מרשה לתכנים שבמעמקי הנפש להתבטא. אולם בשעת השינה אין הצנזורה של התודעה
פעילה, ואז יכולות הכמיהות הכלואות בתת ההכרה ושואפות למילואן, להתבטא ולגלות את המתרחש
. במעמקי הנפש

ומה עם הצד העל-טבעי של החלום? גם לכך התייחס פרויד, אך בביטול גמור. וכך הוא כתב בסוף ספרו
:" פשר החלומות"
. וערכו של החלום לגלות לנו ידיעות על העתיד ? זו כמובן שאלת שווא


. אולם, מאז פרויד התקדם המחקר המדעי וצבר עדויות אמינות וברורות על חלומות אשר אכן צפו את העתיד
עדויות אלה שנבדקו בתנאים קפדניים אשר סילקו כל אפשרות של סילופים, גרמו לאנשי המחקר לדחות על
. כורחם לפחות חלקית את גישתו של פרויד בחקר החלומות, ועדיין לעמוד נבוכים כיצד להסביר את התופעה
וכפי שכתב השופט, ד"ר יעקב בזק בספרו "למעלה מן החושים", לאחר ציטוט מקרים אחדים של צפיית
: העתיד בחלום, כותב בספרו

מקרים אלה, יש בהם משום סיוע רב לטענה, כי קיימים חלומות שיש בהם משום חיזוי העתיד. בהתחשב
בפרטי הפרטים שנמצאו מדויקים, קשה ביותר להסביר את התגשמותם כעניין של מקריות גרידא. מי
שאינו מתייחס לנושא מתוך דעה קדומה ונוקשה, חייב לפחות להגיע למסקנה, כי עניין זה טעון בדיקה
. וחקירה רצינית, וכי אין להתייחס אליו כאל דבר-הבאי חסר כל יסוד ממשי

[ הנה למשל אחת העדויות שנחקרו והתפרסמו בביטאון "האגודה האנגלית למחקר פסיכי' (הדפילד[98
: עמ' 224, ועמ' 226) וצוטטו גם בספרו של השופט, ד"ר יעקב בזק "למעלה מן החושים" עמ' 36-37

חלומה של גב' שווייצר: אשר בחלומה ראתה את בנה הצעיר, פ. בחברת אדם בלתי מוכר לה, כשהם מטפסים
על גבי סלעים. לפתע מעד הבן והחליק מעל הסלע. היא פנתה אל הזר ושאלה אותו: "התוכל לומר לי מי אתה
ומה שמך?" והלה השיב: "שמי הנרי אירבינג". גב' שווייצר הוסיפה לשאול: "האם אתה השחקן הידוע
אירבינג ?", ועל כך השיב הזר: "לא, לא בדיוק, אך משהו בדומה לזאת". כאשר הקיצה משנתה, היתה האם
מודאגת ביותר. היא סיפרה את דבר החלום לבנה הגדול, וביקשה ממנו כי יכתוב מיד אל אחיו הצעיר - שיצא
אז לנסיעות בענייני עסק, ויורה לו לשוב מיד הביתה. בנה צחק לה וביטל את הדבר, באומרו כי אחיו נמצא
. במקום מבטחים, הוא מצוי בעיר מנצ'סטר ולא במקום בו יש סלעים


כעבור שמונה ימים נהרג פ. על סלעי סקורבורו, לשם נסע להינפש לאחר שסיים את עסקיו במנצ'סטר. כאשר
ביקרה גב' שווייצר במקום האסון, פגשה באדם שהיה עם בנה בעת התאונה, והכירה בו את הזר שראתה
בחלומה. כאשר שאלה אותו לשמו, השיב כי שמו הנרי. גב' שווייצר סיפרה לו את חלומה, וכי בחלומה אמר
לה ששמו אירבינג. למרבה הפלא הוא השיב כי אכן רגיל היה להופיע על במות-בידור, ובהזדמנויות אלו נהגו
. להציגו כהנרי אירבינג הצעיר. שמו האמיתי היה דברל


החלומות עפ"י תורת ישראל

לפני שאצטט את דברי חז"ל בנושא החלומות, אתייחס בקצרה לתופעת השינה. רק לאחר שנבין את פשר
. תופעה זו וכיצד היא מתרחשת, נוכל לגשת להבנת נושא החלומות המופיעים כידוע, בהיות האדם ישן

והנה כידוע, תורת ישראל ציינה בפירוש את אשר גילה המדע כיום, כי ה"אני" האמיתי של כל אחד מאתנו
הוא האדם הרוחני הפנימי, העטוף בלבוש ארוג בשר ועצמות. וכשם שלבוש הארוג מצמר וכותנה אינו יכול
. לנוע ולהתהלך ללא האדם שבתוכו, כך גם גוף האדם
. נמצא לפי זה שהמוות אינו חידלון אלא יציאת האדם האמיתי מתוך לבושו הארוג בשר ועצמות

ומה היא, אם כן, השינה? הרי בשינה אין האדם מת ממש, אך גם אינו חי לגמרי, הוא מחוסר הכרה ומוטל
. שוכב כמת, אינו קולט את הנאמר בסביבתו ואינו חש במתרחש שם, אך הוא עדיין נושם, וניתן להעירו

בתלמוד (ברכות נז, ב') נאמר: "השינה - אחד מששים במיתה" (=אחד חלקי ששים מהמוות). כלומר, תהליך
ומצב התרדמה דומים לתהליך ומצב המוות, אלא שמדובר במינון נמוך של 1/60. ובמילים אחרות: קיימת
. פרידה מסוימת של הנשמה מן הגוף בזמן השינה

הנה לפניכם עובדה עליה דווח בעיתון "מעריב" והתפרסמה גם בירחון "האגודה לפאראפסיכולוגיה
:" בישראל

בליל שבת לפני חצות התעוררה לפתע דפנה רוטלוי, תושבת חדרה, משנתה וזעקה אל בעלה: "יעקב! חלמתי
שהילד נחנק!" בעלה קם ממטתו, מיהר אל עריסת התינוק - אבי מאיר בן השמונה חדשים, ומצא אותו כמעט
ללא רוח חיים כשעיניו פקוחות אך נשימתו פסקה. האב קרא לעבר אישתו שתזעיק מיד רופא ועצמו החל
לטפל בתינוק בהנשמה מפה לפה כשבידו הימנית הוא מעסה במרץ רב את לב התינוק. כעבור רגעים אחדים
." חזרה נשימת התינוק לתיקנה. אותו זמן הגיע גם הרופא וקבע, לאחר בדיקה כי הילד יצא מכלל סכנה

: מקרה נוסף

מר בן ציון כהן המתגורר במעלה אדומים פנה אל אחיו, וביקשו להגיע בדחיפות לביתו לשם בדיקת מזוזות
הבית. וזאת מכיון שבלילה הקודם הוא ראה בחלומו את אמו המנוחה (אשר בחייה היה קשור אליה באופן
מיוחד), מתהלכת בשקט בביתו כשהיא עוברת מחדר לחדר. אך כאשר הגיעה לפתח חדר ההורים הצביעה על
. מזוזת הדלת. משם היא פנתה לדלת היציאה. גם כאן היא הצביעה על מזוזת הדלת, יצאה מן הבית, ונעלמה
. למרבה הפלא, כאשר בדק מו"ר אבי את מזוזות הבית, היו רק שתי מזוזות אלו פסולות

: בתורתנו הקדושה כתוב
. החלום - אחד מששים בנבואה
.( הדבש - אחד מששים במן
(= ממתיקות המן שאכלו ישראל במדבר
השבת - אחד מששים בעולם הבא. (=מהעונג הרוחני הגבוה של העולם הבא. ואכן, כך חש שומר השבת
.( כהלכה בשלמות, ובאווירה שבתית סביבתית
.( אש העולם הזה - אחד מששים בגהינום (ברכות נז, ב

: ועוד נאמר בתלמוד
. אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו
כשם שאי אפשר לבר (לתבואה שתהיה) בלא תבן, כך אי אפשר לחלום (שיהיה) בלא דברים בטלים
. (ברכות נה, ב)




. אין חלום בלא דברים בטלים